[linux] Citrix Webviewer onbekend certificaat - toevoegen Debian?

Nico Rikken nico op nicorikken.eu
Di Apr 11 07:31:08 CEST 2017

Hallo NLLGG'ers,

Ik probeer op het werk de overstap te maken naar een Debian desktop, en
daarvoor ben ik maar begonnen om alles op mijn eigen laptop werkend te
krijgen.
Veel interne systemen benader ik het gemakkelijkst via een
gevirtualiseerde omgeving, benaderbaar via Citrix. Ik heb een paar jaar
geleden de Citrix viewer [1] al werkend gehad onder Debian, maar nu
loop ik tegen een probleem op. Als ik de .ica file open vanaf Firefox,
verschijnt er een pop-up:

[1] https://www.citrix.com/downloads/citrix-receiver/linux/receiver-for
-linux-latest.html

[SSL error]
Contact your help desk with the following information:
You have not chosen to trust "GlobalSign Root CA", the issuer of the
server's security certificate (SSL error 61).

Een beschrijving van Citrix wijst op het toevoegen van een certificaat,
weliswaar op Windows.

Aangezien de titel van het certificaat wijst op de GlobalSign Root
certificates, ben ik op zoek gegaan naar die root certificates [2]. Ik
heb ze via Nautilus (Gnome Files) geopend, wat dan /usr/bin/gcr-viewer
opent. Daar heb ik op het knopje 'import' gedrukt, wat een prompt geeft
voor Gnome2 Key Storage. Als ik vervolgens kijk met Seahorse (Passwords
and keys) zie ik daar de certificaten staan.
Dit lijkt dus in orde, maar heeft helaas geen effect.

[2] https://support.globalsign.com/customer/portal/articles/1426602-glo
balsign-root-certificates

Kan het zijn dat Citrix ingrijpt op een andere lijst van certificaten,
die ik op een andere manier in Debian moet beheren?

Suggesties zijn welkom. Het betreft Debian Testing.

Groeten,
Nico