[linux] HP notebook gekocht, baggerervaring. Wil netwerkverbinding op ubuntu, zoek hulp (lang bericht)

meine trialero op gmx.com
Do Apr 27 20:07:26 CEST 2017

On Thu, Apr 27, 2017 at 04:11:40PM +0200, paai wrote:
> Maak een DVD met Ubuntu en start de machine daarmee op. Gebruik dan Gparted
> om de Win10 partitie te verkleinen en in de vrijgekomen ruimte een
> Linuxpartitie te maken. Installeer daar Ubuntu op.

inderdaad eerst maar eens een LiveISO/CD/USB uitproberen en kijken wat
dat oplevert voor je de hele boel overhoop gooit. je kan van
verschillende Linux distro's een .iso downloaden en die met bijvoorbeeld
uunetbootin op een USB zetten. bij het opstarten kan je via F2/F12
(staat onderaan het scherm) een volume kiezen om van op te starten.
uiteindelijk zal er wel een distro tussen zitten waar ook je wifi werkt.
ik heb zelf voornamelijk ervaring met Fedora, die laat de wifi eigenlijk
op ieder appraat direct werken -- je moet alleen van blauw en .rpm
houden...

voor je data op een dual boot kan ik je aanraden om een aparte
data-partitie te maken. die kan je dan zowel met Windows als met Linux
gebruiken, is bovendien makkelijker om een backup van te maken.

wanneer je uiteindelijk een Linux distro hebt gevonden die goed werkt
kan je met Gparted de benodigde partities aanmaken en qua omvang
aanpassen. wel eerst in de windows partitie alle zooi opruimen om de
omvang te verkleinen. het kan zijn dat je update- en patchbestanden niet
weg mag gooien omdat windows anders niet meer werkt (maar dat is
ervaring uit het XP-tijdperk)

succes!

--

//meine