[linux] Steeds meer problemen met het printen van PDF-bestanden

lnx lnx op kpnmail.nl
Do Jan 19 09:33:17 CET 2017

On 18/01/17 16:18, Guus Snijders wrote:
> Op 18 jan. 2017 15:40 schreef "lnx" <lnx op kpnmail.nl>:
>

> Standaard is de CUPS-configuratie voor printen via de parallele poort:
>
> $ lpstat -v
> device for HP_LaserJet_4000: parallel:/dev/lp0
>

> Echter HPLIP daarentegen maakt om moverende redenen gebruik van
> /dev/parport0
>

> Klinkt wel logisch, eigenlijk. /dev/parport0 is een low-level device waar
> je direct de fysieke aders kunt aansturen. Dat HPLIP wat gedetailleerder
> wil (kunnen) communiceren dan CUPS ligt natuurlijk ook voor de hand

Die moverende redenen van HP(LIP) stond hier goed beschreven:

[1] https://people.redhat.com/twaugh/parport/html/ppdev.html

> [...]
>
> Ander punt. Volgens mij werkt:
>
> $ pdf2ps bla.pdf >/dev/lp0
>
> gewoonweg niet,
>

> Waarschijnlijk mag je user daar niet schrijven. Als ik me goed herinner
> mochten bij jouw systeem alleen root en de groep lp dat.

Wanneer ik voor een eerdere suggestie van Paul ga:

$ pdf2ps 20170115.www.thuisarts.nl.winterhanden_wintertenen.pdf | sudo
tee /dev/lp0 > /dev/null

doet ie het even goed niet dit terwijl:

$ echo -ne "Ik ben druk, maar jij bent drukker.\xd\xa\xc" >/dev/lp0

het wel gewoon doet. Raar want dan kan het geen rechten issue zijn of
zie ik dat verkeerd?

> waarom weet ik niet maar wat wel werkt is:
>
> $ pdf2ps bla.pdf | lpr -P HP_laserJet_4000
>

> Reden: de user waar cups/HPLIP onder draait mag daar wel schrijven ;).

Die gedachtegang was ook al voorbij gekomen en mogelijk dat dit zo is
maar is dit niet de oorzaak van het probleem dit in verwijzing naar die
echo print opdracht.

Vraag me af wat lpr en lp *extra of anders* doen dan wanneer het
rechtstreeks naar /dev/lp0 gaat?

('Wild guess' ligt het misschien aan:

http://www.differencebetween.net/technology/protocols-formats/difference-between-lpr-and-raw/

Zie Summary; punt 3.)

> Gaar het afdrukken van de wat lastiger PDF's daarmee ook goed?

In het verleden, in de tijd dat er nog geen sprake was van "voorbij de
ergenis", werden eventuele print problemen van PDF's altijd geparkeerd
onder de noemer: 'het zal wel weer aan die nieuwere PDF's liggen' maar
inmiddels is me duidelijk dat dat niet altijd het geval is geweest.

Om jouw vraag te beantwoorden: durf het niet te zeggen omdat die
(mogelijke) probleem PDF's *nu* niet meer voorhanden is maar mochten
deze weer voorbij komen dan zijn er nu in ieder geval meerdere optie's
om het probleem eventueel te kunnen tackelen.

> Mvg, Guus Snijders

Fred