[linux] Bluetooth printen

Zo Jun 11 13:42:17 CEST 2017

Aldus schreef Jordy Deweer op Sun, Jun 11, 2017 at 11:18:43AM +0200:
> Beste mensen,
>

> Ik heb een brailleprinter (Index Everest-D V4). (Ik ben dus blind.)
>
> Wat ik nu wil gaan doen, is een raspberry Pi gebruiken als printserver. Ik
> kan de USB-kabel op de RPi aansluiten, maar hoe zorg ik dat ik kan printen
> naar het bluetoothkanaal van die RPi?

Stap 1: probeer de printer aan te sluiten op de RPi. (via USB??)

Stap 2: probeer een printer server zoals CUPS op de RPi te installeren
inclusief een driver voor beoogde printer.

Stap 3: kun je IP verkeer doen over bluetooth op de RPi?

> En hoe configureer ik dat op Windows, mocht iemand daar ervaring mee hebben.

Je kunt twee dingen proberen: je installeert een Windows driver voor die
printer of je installeert een generieke PostScriptâ„¢ driver, zoals de
Apple Laserwriter. Ghostscript regelt de conversie op Linux.

Dan kun je Windows laten printen naar TCP poort 515 van de RPi volgens
het LPR protocol, of misschien ondersteunt Redmond tegenwoordig ook het
CUPS protocol. Een veel gebruikte optie is om Samba te installeren en
Windows te laten printen over NETBIOS.

Met vriendelijke groet,

Daniel von Asmuth