[linux] detective spelen?

paai j.j.paijmans op gmail.com
Di Nov 7 22:11:12 CET 2017

On 07-11-17 21:00, trialero op gmx.com wrote:
> Netwerk detective spelen is inderdaad leuk en ook nuttig -- je weet nooit wie of wat er allemaal binnen je digitale muren speelt. In de praktijk is het alleen moeilijk de juiste dosis wantrouwen van een OD paranoia te onderscheiden.
>
> 'smart' devices zijn een PITA en dringen steeds makkelijker je huis binnen. Als er smart voor staat kan je er van opaan dat ze op de één of andere manier persoonsgegevens van je verzamelen.

> [...]

Om een wat langer verhaal niet zo heel veel korter te maken:

De lezers van deze lijst zijn wat slimmer op netwerkgebied en
aanverwante gebieden dan de modale nederlander of de normale
iot-gebruiker ueberhaupt. Maar als ik mezelf als voorbeeld neem: heel
veel slimmer is dat ook niet.

Als hobbyist plug ik regelmatig wat rare dingen in het internet. Over
Kruidvat-cameras enzo dacht ik nauwelijks na - totdat ik met esp8266
dingen ging kl*ten. Als Linux- en Open Sourde-adept denk ik misschien
wat harder na over de ramificaties dan mijn buurman die zijn hele huis
heeft volgehangen...

***

off-topic tot je erover gaat nadenken: toen mijn vrouw dit jaar aan een
bekende hogeschool ging studeren en aldaar een account  nodig had, bleek
dat ze niet kon meedoen tenzij ze zich overgaf aan de Microsoft terms of
service. Ze wat hogelijk verontwaardigd. Totdat ik haar voorlegde dat ik
daar vijftien jaar geleden al over mopperde... zonder succes uiteraard.
Ons huwelijk werd niet beter door mijn gelijkhebberij.

***

Vijftien, twintig jaar geleden begon ik de nllgg af te zeiken omdat ze
niet alert was voor de problemen van Microsoft, privacy van netwerken
enzo...

Het is nu 2017.

Paai

--