[linux] gebruik Lubuntu

Do Nov 23 15:03:18 CET 2017

Aldus schreef R. Pouwels op Thu, Nov 23, 2017 at 02:24:01PM +0100:
> L.S,
>
> Kan ik Lubuntu installeren op een Toshiba Satellite C850D-11K laptop?

Hoe zou ik daarop moeten antwoorden? :-)

> Ik kon hem in de lijst op https://www.nllgg.nl/linux/hardware onder computers niet vinden.

Dat is niet zo verwonderlijk. Ik noem een dergelijk apparaat 'een PC'.
Sinds IBM in 1981 de originele PC bouwde, zijn er miljoenen modellen PC
gemaakt, daaarom is er geen volledige lijst van hardware waarop Linux
draait en voor Windows is zo'n lijst er ook niet.

De algemene regel is dat Linux op de meeste PC's kan draaien. Sinds
UEFI is het wat moeilijker, maar Ubuntu kan ermee overweg.

1. Googelen met het modelnummer:

https://nl.hardware.info/product/175064/toshiba-satellite-c850d-11k/specificaties
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_AMD_accelerated_processing_unit_microprocessors#Brazos_2.0:_.22Ontario.22.2C_.22Zacate.22_.282012.29

De processor is van AMD en stamt uit 2012. Niet snel, maar in
principe geschikt voor 32-bits en 64-bits Linux.

2. Googelen met modelnummer + "Linux":

https://forum.toshiba.eu/showthread.php?69329-Satellite-C850-19D-I-want-to-do-a-dual-boot-with-Win-8-and-Linux

Dit geeft enkele hints over BIOS instelling.

> Heb 3 mislukte pogingen Lubuntu te installeren achter de rug.
>
> Met vriendelijke groet,
> Rob Pouwels

Nu hebt u niet verteld welke versie van Lubuntu u probeerde te
installeren, hoe u dat geprobeerd hebt en wat er fout ging.  Het is
allicht mogelijk dat de hardware domweg kapot is.

Hint: als de video-chip Radeon HD 7310  niet wordt ondersteund, dan is
werken in tekst-modus nog altijd een optie.

Met vriendelijke groet,

Daniel von Asmuth

--

		Geeks of a feather cruft together