[linux] gebruik Lubuntu

Do Nov 23 16:52:28 CET 2017

Aldus schreef R. Pouwels op Thu, Nov 23, 2017 at 04:01:35PM +0100:
> Hallo Daniel,

(tsja, persoonlijk vind ik het handiger om reakties naar de mailing
lijst te sturen i.p.v. de afzender).

> Ik heb voor Lubuntu gekozen omdat ik veilig wilde zitten met de
> processorsnelheid.

Op de 'elektronische snelweg' geldt geen wettelijke maximum
processorsnelheid:-)

> Ik heb 3 pogingen gedaan waarbij ik bij de eerste per ongeluk een
> installatie naast windows10 heb uitgevoerd.
> Het was juist de laatste up date van win10 die de laptop niet aankon, dus
> wilde ik nu definitief van windows af.

Conclusie: dit klinkt alsof uw eerste poging al slaagde. Daarna was het
niet moeilijk om van Windows af te komen.

> De 2e poging gaf bij het herstarten aan het einde een melding dat de
> installatie helaas was mislukt.

In dat geval zijn we benieuwd wat er dan mislukt was.

> Ik heb mijn laptop uitgeschakeld en opnieuw gestart en opnieuw geïnstalleerd
> nadat ik eerst de schijfcontrole van de installatiesoftware heb laten
> checken.
> Deze installatie gaf bij herstarten allemaal zwarte (DOS?)schermen waar ik
> geen raad mee wist.

DOS? Dat kan moeilijk omdat moderne Windows versies geen DOS meer
bevatten. Als ik 'zwart scherm' zeg dan bedoel ik dat ook letterlijk.
Dat doet het OS meestal automatisch als ik de PC een tijdje niet heb
aangeraakt. In dat geval helpt een enkel toetsdruk. Als Windows is
gecrasht, dan helpt <CTRL-ALT-DEL> ook niet. In bepaalde gevallen kan
zelfs Linux vastlopen en soms loopt X11 vast (terwijl Linux vrolijk
doorrekent).

Als je een Apple MacIntosh opstartte werd de achtergrond van het
beeldscherm wit gemaakt en meestal werd er dan iets in zwart op
getekend. Normale computer consoles en terminals hebben een donkere
beeldschermachtergrond met letters in wit c.q. grijs, amber c.q. oranje,
groen of zelfs meerdere kleuren.* Dus als er informatie op het
beeldscherm staat, daar weten wij wel raad mee en een paar eenvoudige
commando's zijn zo ingetypt; Lubuntu ondersteunt ook een soort Windows
waar je verondersteld wordt met een muis op ikonen te klikken, maar daar
weten wij geen raad mee.

> Het enige dat ik kon bedenken/herinneren om eruit te komen was het
> Exit-commando.
> Bij het opnieuw opstarten van de laptop startte Lubuntu normaal op en heb ik
> zelfs Thunderbird geinstalleerd.

Conclusie: u slaagde erin om Lubuntu op die Toshiba te installeren.

> Bij afsluiten en opnieuw opstarten ging het steeds moeilijker en kreeg ik
> weer zwarte schermen met heel veel regels witte tekst.

Omdat wij niet weten wat uw computer nu feitelijk wel of niet deed of zei,
kunnen wij er ook weinig over zeggen.

> Zelfde probleem als daarvoor. Uiteindelijk heb ik hem uitgeschakeld via de
> powertoets.

Indrukken van de power knop geeft het OS doorgaans een teken dat het
verzocht wordt om netjes af te sluiten. Langdurig ingedrukt houden leidt
ertoe dat de voedingsspanning wordt uitgeschakeld. Dat raden we niet
aan.

> En zit nu met de handen in het haar. Windows 10 is er wel vanaf!
>

> Met vriendelijke groet,
> Rob Pouwels

Suc6,

Daniel

--

P.S. Typische PC-hardware geeft de gebruiker de keuze uit 8
verschillende kleuren voor de beeldschermachtergrond en 8 kleuren

P.P.S. Mocht u er moet behulp van Mailing Lijst en Google niet uitkomen,
dan kunt u terecht bij de Linux inloop in Am*dam op 2 december.
https://accscip.nl/agenda/linux-inloop-2/
u kunt ook terecht bij de HCC in De Bilt op 16 december of bij de NLLGG
op 20 januari.