[linux] verdwijnen 32-bist distro's -- alternatieven?

Marja van Waes marja11 op xs4all.nl
Zo Okt 15 18:46:02 CEST 2017

Op 15-10-17 om 14:29 schreef meine:
> hoi,
>
> steeds meer distro's blijken de 32-bits versies van hun Linux niet
> verder meer te ondersteunen, of geven aan daar binnen afzienbare tijd
> mee te stoppen. omdat ik thuis nog een paar goede computers
> op 32-bits heb draaien ben ik aan het verkennen wat mijn opties zijn.
>
> naast Linux zag ik dat bijvoorbeeld FreeBSD best nog wat oude
> architectuur ondersteunt. misschien een optie?
>
> hebben jullie ervaring met distro's die de komende jaren 32-bits nog
> zullen ondersteunen en/of daar gedachten over?

> [...]

Mageia (nazaat van Mandrake/Mandriva) besloot in 2015 32bit nog een tijd
te blijven ondersteunen, niet in de laatste plaats omdat relatief veel
Mageia-vrijwilligers het nog gebruiken en deze behoorlijk gingen
steigeren toen iemand voorstelde het uit te faseren.

Ik gebruik het hier ook nog op een 11 jaar oude ThinkPad R50e.

Er is een 32bit Xfce Live iso sinds Mageia 6 en de klassieke 32bit
installatie-ISO bestaat nog steeds. Over uitfaseren is niet meer gesproken.

Greotjes,
Marja