[linux] automatisch opstarten document LO in Linux Mint?

meine trialero op gmx.com
Do Aug 9 18:54:53 CEST 2018

On Thu, Aug 09, 2018 at 12:26:48PM +0200, harry.harmsen op gmail.com wrote:
>    Is het mogelijk om in Linux Mint 17.3 bij het opstarten van de computer
>    automatisch een document in LibreOffice te laten opstarten?
>    Zo ja, hoe krijg ik dat voor elkaar?

ik denk dat je dat kan regelen door een regel aan .xinitrc toe
te voegen:

lowwriter -o <pad en naam bestand>

op zich zou het dan moeten werken, maar ik heb het niet uitgeprobeerd.
'lowriter' is de programmanaam van Libre Office Writer, '-o' geeft aan dat
writer een bestand moet openen en pad en naam geven aan om welke file het
gaat, iets van /home/harry/Documenten/mijnbestand.odf

het bestand .xinitrc staat in de basis van je eigen home dirctory (en is
dus voor iedere gebruiker verschillend).

ik weet niet wat je met dat bestand iedere keer wil. als het is om aan
een bestand steeds verder te kunnen werken kan je ook bij het afsluiten
van Mint aanklikken dat de _sessie_ bewaard moet worden. de volgende
keer dat je opstart en inlogt wordt dat bestand dan op precies dezelfde
plek geopend als toen je Mint afsloot.

als je dat bestand gebruikt als digitale post-its kan je daar ook een
apart programma voor gebruiken en dat programma via de instructie
hierboven laten starten. meestal kan dat bij die post-its ook in de
instellingen van dat programma.

eea naar aanleiding van

$ man startx
$ man lowriter