[linux] Installatie

Wo Aug 22 13:05:18 CEST 2018

Aldus schreef Leon van Geel op Wed, Aug 22, 2018 at 09:03:41AM +0200:
> [...]

Als het apparaat met Windows Vista is geleverd en je draait er Windows
10 op, dan kun je inderdaad verwachten dat de performance effektief wat
lager uitpakt. Zie bovenstaande tip. Ze zeggen trouwens dat Windows zelf
al de neiging heeft om alsmaar trager te worden.

Ik neem aan dat u op het idee was gekomen om de schijf te demonteren, te
koppelen aan een andere PC, dan Linux te installeren en de schijf weer
terug te zetten of gewoon van een andere PC met Linux alle files te
kopiƫren. Als de laptop UEFI gebruikt, kan dat falen.

Zoals ik al zei: het is een oud apparaat, dus de kans bestaat dat het
installatieprogramma gewoon bezig was om badblocks (8) te draaien. Als
de schijf veel bad sectors heeft kan dat verklaren waarom u dagenlang
een lichtje ziet knipperen. Vandaar de tip om de schijf te testen.

De bijlage laat zien dat in de pseudoterminal in kwestie de programma's
'ps' en 'bash' draaien. Dat is precies wat je verwacht. Ik had aangenomen
dat u 'ps aex' of zoiets zou gebruiken om alle processen op de host te
tonen. Verder kan 'top' handig zijn en 'netstat' en 'mount' of 'df'.

De bijlage toont een 'warning' die verband houdt met de GUI - helpt je
niet verder.

> Ik zoek een commando of log om eens te zien waar hij nu daadwerkelijk mee
> bezig is en wat er gebeurt/ niet gebeurt.

Zoals gezegd is de toekomstige root disc op dat moment nog niet
geformateerd. Het commando 'dmesg' zal mededelingen van de kernel tonen.
U moet het dus doen met de berichten die naar de virtuele consoles worden
geschreven. Ik ging ervan uit dat u weet dat u tussen de schermen kunt
omschakelen met de toetscombinaties <CTRL-ALT-F1> t/m <CTRL-ALT-F12>.

Zeker, maar niet alle internetgebruikers zijn even deskundig.

Met vriendelijke groet,

Daniel von Asmuth

--

		Geeks of a feather cruft together