[linux] Problem bij debian 9 64bit in het bootprozess

Za Jul 14 20:06:21 CEST 2018

Aldus schreef Gerard Bekhuis op Sat, Jul 14, 2018 at 05:03:16PM +0200:
> Hello Friends,
>

> ich heb gisteren bij een nederlandse vriend debian 9 64 bit geinstalleerd.
> Na beeindiging van de installatie rebootet de pc in de regel.
> Zo ook bij ons.
> Tijdens het rebooten zag ik een rode foutmelding "Failed......"
> maar helaas door hert zeer snelle bootprozes kon ik niet lezen, wat hem
> ontbreekt.

U geeft weer eens erg weinig informatie. We kunnen niet vaststellen of
het een hard- of software probleem is.

> Wie van jullie weet, waar debian het bootprozes protokolleert om na te
> kijken wat hem ontbreekt?

Tsja, Herr Doktor Paijmans is inmiddels gepromoveerd tot Ubootkommandant:-)

1) Als de voedingsspanning opkomt, moet het moederbord een resetsignaal
genereren.

2) Power-On Self-Test. Tijdens deze fase zou u een numlock LED kunnen
zien oplichten. Als iets knippert of piept hebt u een probleem.

De volgende stappen zou u op een beeldscherm moeten kunnen volgen, maar
u kunt ook een terminalprogramma gebruiken dat de data van de seriele
poort naar een logfile schrijft (dat kan een andere PC met Windows zijn).

3) Vervolg opstarten. In het BIOS is een optie om dit via de seriele
poort te kunnen volgen. Standaard uitvoer via beeldscherm. Als u w
toetsenbord niet is aangesloten, krijgt u een melding om op <F1> te
drukken, zodat de PC verder kan starten.

4) Het BIOS zoekt naar een geschikte opstartschijf en voert de boot
loader uit. Hopelijk krijgt u een prompt van GRUB2. Daarna wordt
hopelijk een kernel en Initial RAMdisk geladen.

5) De Kernel boot. Hopelijk hebt u de boot leader de juiste opties mee
gegeven om naast de initial console de resultaten van de printk()
functies ook op de seriële poort te ontvangen.

6) De virtuele console driver laden en het /sbin/init progrmmai
gestart. Nu heb je een regel in /etc/inittab nodig om een getty proces
op de seriële poort te starten (voor Devuan, niet voor Debian). Pas
vanaf dit punt mag je verwachten dat informatie in de log files
geschreven wordt op de host.

Suggestie: booten in single-user mode of vanaf een USB-stickje.

> Wij zijn overigens hele gewone eenvoudige desktopuser, geen netwerkers met
> servern.

Desktop is moeilijker dan server.

> Wij zijn hooguit aktief in seniorennetwerken.

Gelukkig hebben een aantal NLLGG-leden inmiddels senior nivo.

Grüß Gates,

Daniel von Asmuth

--

		Geeks of a feather cruft together