[linux] Over quooten en domme vragen

paai j.j.paijmans op gmail.com
Zo Jul 15 18:54:52 CEST 2018

On 15-07-18 18:39, Gerard Bekhuis wrote:

> Iedereen doet het dan fout als diegene in een ander land leeft zoals
> ik waar het precies anderom gebruikelijk is en hoe het in de andere
> europese landen is, weet ik niet.
> Ik denk dat dat zo lang een probleem blijft, zolang niet in heel
> europa hiervoor eensluidende afspraken gemaakt worden.
> Een gezonde portie tolerantie en acceptanz zou ook niet verkeerd zijn.
>
> Bijv. een fles wordt ook van bovenaf aan gevuld en niet eerst het
> bovenste en dan daaronder de rest.
> Groeten
> Gerard Bekhuis.

Het is maar hoe je leest... Laten we McLuhan erbij halen. Hij betoogt
ergens dat de drukpers ertoe heeft geleid dat mensen 'rechtlijnig' zijn
gaan denken, lineair, als in lopende tekst. Je leest eerst het een, dan
het erop volgende en als je iets niet snapt ga je een paarregels of
bladzijden terug. Maar met de TV zijn mensen hun informatie in een soort
mozaiek gaan presenteren en opnemen; je scant een TV scherm niet van
links naar rechts en van boven naar beneden, maar springt eerst naar de
meest opvallende gedeeltes.

Als jullie het mij vragen is het PC scherm een TV in het kwadraat. Bij
een TV of film ben je nog gebonden aan de rechtlijnigheid van de tijd:
je moest in de tijd volgen wat de regisseur of programmamaker je
voorschotelde. Bij de PC kun je naar believen en in willekeurige
volgorde nieuwe paginas laden.

Ik merk aan mezelf dat ik informatie die op het scherm wordt aangeboden
inderdaad in brokjes lees, kris kras over het scherm, waarschijnlijk
getriggerd door een combinatie van layout en herkende keywords. Daarbij
is logische volgorde niet meer zo belangrijk omdat ik die brokjes zelf
weer samenvoeg tot een samenhangend geheel. Alles bij elkaar met
redelijk succes.

YMMV :-)

(In de zesde klas van de middelbare school moesten/mochten wij
Augustinus lezen in plaats van Livius, omdat het een kloosterschool was.
Augustinus beschrijft ergens heel beeldend hoe gedachten "als een
bliksemflits" door je geest schieten, en alleen maar vage sporen
(vestigia) achterlaten, die je dan moeizaam weer tot een coherent geheel
moet samenvoegen).

Paai

--
Dr J.J. Paijmans