[linux] sed 's,x,x,'

Za Jul 21 20:08:35 CEST 2018

Aldus schreef Geert Stappers op Sat, Jul 21, 2018 at 06:55:54PM +0200:

> sed 's,x,x,'
>
> dat lees ik als
>  vervang x door x
>
> Maar het is toch onzinning om iets door dezelfde iets te vervangen?

In een demokratie worden regelmatig politici vervangen door hetzelfde
soort politici.

> Met een "Ja, bij `sed 's,x,x,' wordt x door x vervangen"
> stel je mij gerust.

Volgens de handleiding en mij is dat inderdaad wat het doet.

> Maar eigenlijk hoop ik op een "Nou nee, `sed 's,x,x,' heeft
> als bijwerking ........

Wat dacht je van  ?
	sed -n 's,x,x,p'
Dat doet hetzelfde, om daarna het 'p' commando uit te voeren,
zodat het uiteindelijk neerkomt op
	grep 'x'

De bijwerking blijft beperkt tot het sed-script; de exit status is
0 ongeacht of sed wel of niet iets gematcht heeft.

	echo as2gbmap|sed 's,x,x,'
geeft als uitvoer gewoon
	as2gbmap

Suc6,

Daniel

--

P.S. Een collega klaagde eens over een shell-script met iets als
	x=$x