[linux] Hoe "ontswap" ik die partitie

Zo Mrt 4 17:36:27 CET 2018

Aldus schreef Julien Michielsen op Sun, Mar 04, 2018 at 04:35:00PM +0100:
> Ik heb mijn notebook opnieuw ingericht: de Windows zooi
> die erbij zat heb ik eraf gegooid, en de partitietabel
> opnieuw ingedeeld.  Daarbij maakte ik een fout: ik had
> ook aan een swap-partitie moeten denken. Bij de herin-
> stallatie van Ubuntu moest ik ook een swap-partitie
> opgeven, en toen heb ik maar een lege en tot dan toe
> ongebruikte partitie opgegeven als swap, en daar later
> spijt van gekregen want die 20GB kon ik beter gebruiken.
> Alsnog een (veel kleinere) swap partitie aangemaakt, en
> hoopte de gebruikte /dev/sda5 te kunnen gebruiken voor
> [...]

Probeert u eens (als root):
mount -t ext4 /dev/sda5 /mnt
(aangenomen dat u een /mnt directory hebt en dat daar nog niets anders
op gemonteerd is).

Als dat niet werkt zou u met fdisk het partitietype van partitie 5
kunnen veranderen in 83. (de foutmelding suggereert dat /dev/sda5
nog gewoon een swap layout heeft, c.q. dat het formatteren is vergeten;
in dat geval zou:
swapon /dev/sda5
moeten werken zonder errors).

Zalige zondag,