[linux] Proces om GNU licentie in Duitsand

Ma Mrt 5 13:02:05 CET 2018

Aldus schreef paai op Mon, Mar 05, 2018 at 08:42:34AM +0100:
> http://www.faz.net/aktuell/wirtschaft/diginomics/wer-ist-urheber-von-linux-15478633.html
>
> Een ondernemer heeft veranderingen aan de source aangebracht zonder die weer
> openbaar te maken. Een medeontwikkelaar van de kernel is hem daarvoor op de
> nek gesprongen.
>
> De ondernemer geeft dat ook toe en heeft de veranderingen intussen openbaar
> gemaakt. Hij verwijt de kernel developer dat hij een persoonlijk slaatje
> probeert te slaan uit de bepalingen.

Door zijn code alsnog te publiceren heeft die ondernemer zijn fout
gecorrigeerd. Een groot deel van de Linux gemeenschap vindt dat je in
zo'n geval niet naar de rechter moet stappen.

Als die McHardy dan naar de rechter stapt, vertegenwoordigt hij dan alle
rechthebbenden of kan hij alleen klagen voor het deel dat hij zelf heeft
geschreven? De GPL is vrij eenvoudig, maar de consequenties kunnen
ingewikkeld zijn. Het is bepaald niet het eerste proces over de GPL.

> Mij bekruipt het gevoel dat er wel belangrijker overtreders van de GNU
> licentie te vinden zijn, te beginnen met Google.

Wet u dan ook welk produkt of dienst op onrechtmatige manier gebruik
maakt van vrije software?? Mijn gevoel zegt dat de SCO groep die
destijds IBM beschuldigde van schending van het auteursrecht zelf
gebruik maakte van Linux broncode voor haar 'Linux kernel personality'
waarmee SCO Unix in staat was om Linux binaries te draaien. Het bedrijf
is failliet, dus aanklagen heeft weinig zin meer, ook al loopt het
proces tegen IBM nog steeds door.

Met vriendelijke groet,

Daniel von Asmuth

--