[linux] linux in het bedrijfsleven.

Di Mrt 6 14:16:19 CET 2018

Aldus schreef Nico Bouthoorn op Tue, Mar 06, 2018 at 01:31:36PM +0100:
> Ik zie regelmatig hier posts op staan over promotie van linux op
> werkstations of laptops.   Er is hoop, bij mijn vorige baan was windows
> helemaal verboden en op mijn huidige ben ik een linux image aan het
> maken (ubuntu/preseed).   De ontwikkelaars dreigde met een algemeen
> ontslag nemen omdat ze over moesten naar windows. Dat is dus
> afgeblazen.   Ik hoor bij meerdere bedrijven ondertussen dat je mag
> kiezen trouwens.
> Ik heb in mijn loopbaan nog nooit als beheerder achter windows gewerkt,
> ik bedankte voor de baan als het moest.
> [...]

.... voor dit soort onderwerpen hebben we de 'stamtafel' mailing lijst.
.... u formuleert niet duidelijk welke vraag u stelt, welke nuttige
informatie u presenteert of welke stelling / mening u onderschrijft.
.... volgens de statuten heeft de NLLGG tot eerste doel om haar leden
te ondersteunen en als tweede doel om het Linux Operating System te
promoten. Wat doet de club aan het tweede doel?? Heel weinig.

.... mijn vorige banen:
- bij Apple was MacIntosh verplicht. Windows werd niet ondersteund,
  ondanks dat produkten als de LaserWriter Windows drivers hadden.
- ik heb een beetje ervaring met beheer .... van MS-DOS.
- banen waar Windows verplicht was ben ik wel tegengekomen. zelfs bij
  bedrijven die Unix of Linux producten leverden. Uiteraard heb je dan
  een eigen server om je werk te kunnen doen.
- ik had de twijfelachtige eer van een expliciet verbod op Linux gebruik
  door de directie. Een pluchen Tux op mijn bureaublad was niet
  verboden.... op een gegeven moment werd ik door de systeembeheerder
  om hulp gevraagd met zijn nieuwe Linux webserver.... gelukkig hadden
  de collega's van R&D wel een Linux CD.
- bij ProRail gebruikten ZZP-ers eigen laptops met Apple of Linux. Via
  een terminal server kon je de nodige Windows applicaties draaien.
- het Sint Antoniusziekenhuis was grotendeels teruggekeerd naar Windows,
  maar de ontwikkelafdeling draaide nog op Linux.

Met vriendelijke groet,

Daniel von Asmuth

--

		Geeks of a feather cruft together