[linux] Asus Tinker Board

Zo Mrt 11 01:34:53 CET 2018

Aldus schreef Jeroen de Wijs op Sat, Mar 10, 2018 at 10:38:47PM +0100:
> Wie heeft toevallig een Asus Tinker Board en is bekend met het OS wat daar
> op draait (Debian).

Wie heeft er verstand van Debian? Geert kan die vraag wel beantwoorden.

> Ik ben met name geïnteresseerd om te zien in hoeverre de grafische uitgang
> op-maat in te stellen is voor vreemde resoluties.

Van oudsher maakt Linux gebruik van X11 en dat laat je je grafische
kaart instellen op de gewenste resolutie. Ik heb recentelijk een nieuwe
monitor gekocht die heeft een afwijkende resolutie (het is LCD; een
gewone CRT heeft een lengte-breedte verhouding van 4:3). Nu kan ik
onder Windows geen geschikte resolutie kiezen. Overigens hangt het
nogal af van wat het beeldscherm ondersteunt.

> Met de Raspberry pi kan dat zeker maar daar kom ik wat prestatie tekort op
> de grafische poort.
>
> Kan je programma’s die op Raspbian draaien ook op standaard Debian draaien?

Over welke standaard gaat dat precies?

Misschien bedoelde u te vragen of programma's die op ARM processoren
draaien ook op Intel processoren draaien. Flink wat packages van Debian
zijn al geporteerd naar de Raspberry Pi. Het antwoord is dus:
programma's die specifiek zijn voor de RPi hardware en closed-source
programma's waarvan alleen RPi-versies te koop zijn vergen een emulator.

Programma's die specifiek zijn voor de RPi hardware kunnen ook
incompatibiliteiten vertonen op andere ARM hardware. Microsoft en Intel
hebben de PC hardware in hoge mate gestandaardiseerd; ARM zegt alleen
iets over de CPU; andere onderdelen kunnen verschillen.

Met vriendelijke groet,

Daniel von Asmuth

> ---
> Dit e-mailbericht is gecontroleerd op virussen met Avast antivirussoftware.

	Dit e-mail bericht bevat geen bijlagen.