[linux] USB-stick met NTFS geeft problemen [Was: Re: Root - Access Control List & File System Symbol "+"]

Zo Mrt 11 15:03:37 CET 2018

Aldus schreef lnx op Sun, Mar 11, 2018 at 12:08:51PM +0100:

> Ja!
>
> Het probleem was dat bij het verplaatsen van bestanden (GUI: cut/paste)
> de USB-stick met hierop een NTFS fiesystem onvoorspelbaar gedrag ver-
> toonde terwijl deze voorheen altijd goed gewerkt heeft.
>
> De foutmelding tijdens het verplaatsen van het bestand was een pop-win-
> dow met daarop de melding: "Error splicing files" waarbij het te ver-
> plaatsen bestand nog maar voor een deel op de USB-stick stond en het
> andere deel van het bestand niet op de plek van bestemming was
> aange-gekomen.

Voor de zoveelste keer heb ik het maar aan Google gevraagd en die zegt
dat de foutmelding optreedt als je een bestand van groter dan 4 GB
probeert te kopiƫren naar een FAT32 file system (FAT16 heeft 2 GB als
limiet). De oplossing: gebruik NTFS.

> Aanvullende info over de USB-stick en stand van zaken:
>
> $ sudo fdisk -l /dev/sdb
>
> Disk /dev/sdb: 32.2 GiB, 34569453568 bytes, 67518464 sectors
> Units: sectors of 1 * 512 = 512 bytes
> Sector size (logical/physical): 512 bytes / 512 bytes
> I/O size (minimum/optimal): 512 bytes / 512 bytes
> Disklabel type: dos
> Disk identifier: 0xf67f370e
>
> Device     Boot Start      End  Sectors  Size Id Type
> /dev/sdb1        2048 67518463 67516416 32.2G 86 NTFS volume set

Die sector size van 512B was ik onder Linux nog niet tegengekomen.

Partition type 86 ook niet. Met Id 7 zult u meer kans maken.

Verder valt op dat u de stick hebt geformatteerd als een harde schijf in
plaats van er een enkel Volume (file system) op hebt aangemaakt zoals op
een floppy disk (Windows ziet graag het laatste).

Elders schrijft u dat u de stick onder Linux hebt geformatteerd
(misschien is dat mogelijk) in plaats van onder Windows.

> Samengevat: Soms doet ie het wel goed en soms niet maar waar ligt het
> dan aan? De manier van mounten: GUI vs CLI-mount, dat ACL gebeuren of is
> het toch de USB-stick zelf....

Zoals ik al zei: FAT en NTFS zijn geen 'native' file systems voor Linux
en voor zover ik weet zal Linux de ACLs gewoon negeren. Maar er zijn ook
nog de File Attributes van DOS (read-only, system, hidden, archive). We
gebruiken deze file systems om data uit te wisselen met Windows users.

Met vriendelijke groet,

Daniel von Asmuth

--

		Geeks of a feather cruft together