[linux] Back up van Linux naar Synology

Do Mrt 15 15:59:33 CET 2018

Aldus schreef paai op Thu, Mar 15, 2018 at 02:27:34PM +0100:
> [...]

U kunt cursussen als LPI en RHCE volgen - die kosten tijd en geld en dan
leer je hoe je de belangrijkste software moet installeren en configureren.

> Verdiep je eens in rsync...
> https://www.tecmint.com/rsync-local-remote-file-synchronization-commands/

Ik zou Bacula adviseren. Dat heeft wat uitgebreidere mogelijkheden;
nuttig als je meerdere machines moet onderhouden.
http://blog.bacula.org/

De traditionele Unix tools zijn tar en cpio. Het blijft allenmaal software.

Hardware: 1 tape cartridge is doorgaans goedkoper dan een NAS met de
zelfde opslagcapacitieit en kleiner, zodat ze gemakkelijk op te slaan is.
Tip: bewaar reservekopiƫn niet in hetzelfde gebouw waar de originelen
staan in geval van brand of aardbeving..... een NAS wordt doorgaans
gebruikt als een soort goedkope server d.w.z als primaire opslag.

Met vriendelijke groet,

Daniel von Asmuth

--

		Geeks of a feather cruft together