[linux] ISO USB's booten niet. Bios probleem?

meine trialero op gmx.com
Do mei 10 13:49:36 CEST 2018

>      soms lukt het met dd om wel te booten, maar soms heb je ook een meer
>      verfijnde instelling nodig die de MBR reset oid.
>
>    Kun je dit toelichten?

met het commando dd kun je een .iso in een keer naar een usb stick
schrijven:

# dd if=je-iso-file of=/dev/je-usb-stick

dd moet je wel als root of met sudo gebruiken en eventueel verstorende
zaken als SELinux of een virusscanner uitzetten (niet vergeten die
daarna weer aan te zetten!)

zie verder 'man dd' en diverse pagina's op internet (nixcraft en de
pagina's van Arch Linux vind ik vaak wel goed)

in Fedora is ook een livecd-iso-to-disk programma. daarin kun je nog een
aantal andere dingen extra instellen zoals het resetten van de Master
Boot Record MBR en evt de doelschijf formatteren.

er zijn meerdere grafische tools, maar die blijken niet in alle gevallen
even goed te werken. Unetbootin werkt doorgaans wel goed, maar bij rpm
distros soms niet.

mijn trick is om de USB-stick eerst met een pakket als GParted of Gnome
Disks goed als opstartbaar volume in te richten en als FAT32 te
formatteren. ext4 blijkt niet altijd door een computer gepakt te worden
-- kwestie van uitproberen.

verder is het nog zaak om rekening te houden met evt UEFI van de
computer waar je de stick op wil gebruiken, ik heb daar alleen geen
ervaring mee...

succes!

//meine