[linux] off-topic [Was: SSD's - Suspend Mode, Power Reset/Failure]

lnx lnx op kpnmail.nl
Di Okt 23 19:26:54 CEST 2018

On 23/10/18 11:56, Paul Slootman wrote:

> Met een (gecertificeerde) CAM (common access module, zo'n PCMCIA kaart)
> zou het toch prima moeten werken. Oh,  tegenwoordig heet dat Common
> Interface, hmm

Een gecertificeerde CAM (inderdaad zo'n PCMCIA kaart) van Canal Digitaal
(CD) alleen is niet voldoende aangezien de TV ook weer aan bepaalde
vereisten dient te voldoen [1] en zo blijf je van de ene situatie in de
andere rollen.

Gecertificeerd is bij CD geen garantie dat het werkt het is een toezeg-
ging dat je de minste problemen kunt verwachten al zullen ze dit niet
hardop zeggen, iets wat me in al die jaren vanaf begin 1990 duidelijk is
geworden.

Op dit moment wil Canal Digitaal naar een situatie waarbij de smartkaart
(de sleutel) embedded is in die CAM (het slot) ook wel CI+ module [2]
genaamd.

Blijft het probleem voor Canal Digitaal hoe van de huidige Seca-3 op een
nette manier af te komen want als ze ergens een hekel aan hebben dan
zijn het die STB's met daarop Linux en daarachter techneuten met ver-
stand van zaken die op zoek zijn naar de zwakheden in het systeem.

De enigste manier om dit te bereiken is via die codering met als gevolg
dat er eens in de zoveel tijd problemen ontstaan waar de gewone eind-
gebruiker de dupe van is.

Het is en blijft een kat en muis spel

[1]
https://www.canaldigitaal.nl/klantenservice/16624/welke-tv's-zijn-geschikt/

[2] https://www.canaldigitaal.nl/apparatuur/ontvangers/ci-module-met-kaart/

---

> Betaal sowieso dat afkoopsom. Ook goed voor als je ooit wilt verhuizen.

..... ga je me nu ook al helpen om in die uitzending van Ik Vertrek te-
recht te komen ;-)