[linux] Kans dat mijn computer een botnet wordt?

Zo Jan 20 14:05:25 CET 2019

Zit nu mijn mailbox op te ruimen. Eerst kijkend wat er in het
bericht staat, liep ik zojuist tegen een mailtje aan van Kennislink
over DDOS-aanvallen.  Er staat over die aanvallen "Dat gebeurt op ver-
schillende manieren. Bijvoorbeeld via botnets. “Dat zijn computers die
zijn overgenomen door een hacker”, zegt Pras. “Al eerder is, via een
virus, software op die computers geïnstalleerd. Daardoor kan het appa-
raat op afstand overgenomen worden. De moedercomputer van de hacker
activeert de software en laat honderden tot duizenden computers aanval-
len uitvoeren op een website.”
Verder zoekend op "intrusion detection/prevention", heb ik niets gevon-
den.  Zijn er tips om het binnendringen in je systeem te voorkomen, en
wat kun je daarvoor zoal doen?
Dank,
Julien
--