[linux] opstart van iso op disk, wat gaat hier fout?

Julien Michielsen michkloo op xs4all.nl
Vr mei 31 11:03:15 CEST 2019

Deze vraag is al een flinke tijd geleden gesteld, en er waren nogal
wat antwoorden, zoals ook vanmorgen

Nou, het blijkt toch flink lastig te zijn, die opstart van iso-op-disk,
en voor twee kweurtjes, (d.i. € 0,50) heb je een dvd, en wat win je dan
met je iso-op-disk.

Maar toch, je hebt zo je trots en wil het toch kunnen, die opstart van
iso-op-disk.  Nou, mooi niet.

Ik heb een partitie van 2 GBb (grote getallen zijn mooi, nr 23 is mijn
iso-partitie) bestemd tot iso-partitie.  En mijn /etc/grub.d/40_custom
ziet eruit als volgt:

#!/bin/sh
echo "Adding 40_custom." >&2
exec tail -n +4 $0
# This file provides an easy way to add custom menu entries.  Simply
type the
# menu entries you want to add after this comment.  Be careful not to
change
# the 'exec tail' line above.

menuentry "ubuntu-18.04.2-ISO" {
         set isofile=(hd0,22)/ubuntu-18.04.2-desktop-amd64.iso
         loopback loop (hd0,22)$isofile
         linux (loop)/vmlinuz boot=casper iso-scan/filename=$isofile
noprompt noeject
         initrd (loop)/casper/vmlinuz
}

Na dit geplaatst te hebben het commando
sudo grub update

en na uitvoering daarvan geen boot, wel de foutmelding

error invalid file name '(hd0,22)/ubuntu-18.04.2-desktop-amd64.iso'
error no server is specified
error you need to load the kernel first

En ik ben verstomd: De bovenste regel uit de melding
"invalid file name '(hd0,22)/ubuntu-18.04.2-desktop-amd64.iso'"
lijkt bijna fout te zijn: sda23 is toch hd0,22?!!!

Maar ja, computers maken geen fouten .....

Voor wie dit nog niet beu is: zie je hier een fout in?

En om nog even een zijsprong te maken: zou het "booten van iso-op-disk"
een idee kunnen zijn voor een kleine workshop bij een nllgg-bijeenkomst?
--
Julien Michielsen
julien op michkloo.xs4all.nl