[linux] HDD niet automatisch benaderbaar?

harry.harmsen op gmail.com harry.harmsen op gmail.com
Vr Jul 31 16:06:34 CEST 2020

Op vr 31 jul. 2020 om 14:45 schreef Paul Slootman <paul+nospam op wurtel.net>:

> Hmm volgens mij zal "mount -a" juist alleen mounten wat in /etc/fstab
> staat.
>
> Je kunt met "cat /proc/partitions" zien welke disken (en partities dus)
> het systeem heeft weten te ontdekken (of ze nog wel of niet gebruikt
> worden). Dat kun je dan vergelijken met wat er getoond wordt als je
> "mount" uitvoert, en dan zou je de ongebruikte disk (partitie) kunnen
> mounten met bv. "mount /dev/sdb1 /mountpoint" (/mountpoint is dus de
> directory waar je graag die filesystem beschikbaar wilt hebben).
>
> Paul

Beste mensen, veel dank voor jullie reacties.
Op basis daarvan ben ik nog wat verder gaan kijken en denk ik nu te kunnen
concluderen dat het probleem zit in het feit dat de de HDD niet automatisch
wordt aangekoppeld/gemount. Want als ik in Nemo (de 'verkenner', Daniël,
oftewel de 'bestandsmanager') in de linkerzijbalk rechtsklik op
'opslagmedium' en dan op 'Aankoppelen', is in Virtual Box de virtuele
machine wél opstartbaar; en als ik dit 'Aankoppelen' doe binnen de door mij
ingestelde opstartvertraging voor het Libre Officedocument dat automatisch
moet opstarten bij de opstart van de computer, start dit document ook
vanzelf.

Ook in GParted zag ik dat /dev/sdb1 niet is aangekoppeld.
In mijn oude computer zie ik in GParted dat dat wél het geval is, dus daar
gebeurt het blijkbaar wél vanzelf.

Mijn vraag is nu: hoe kan ik die aankoppeling permanent maken, zodat ik
niet elke keer na het uitzetten en weer aanzetten van de computer eerst
handmatig moet aankoppelen?

En nog een ander dingetje: ik heb geen map /etc/fstab. Hoe erg is dat?

Groet,
Harry Harmsen
Assen