[linux] nog eens over ntp en nameservers

paai j.j.paijmans op gmail.com
Ma Apr 12 09:24:43 CEST 2021

Goedemorgen,

een paar maanden geleden stelde ik een vraag over ntp op een van mijn
arduino-projecten. Daar kwam uit dat om een ntp server te kunnen
benaderen, een nameserver nodig was. En inderdaad, toen ik na wat
experimenteren een nameserver op de arduino (eigenlijk een esp8266) had
geknutseld, ging het tijd ophalen van een leien dakje.

Op dit ogenblik ben ik bezig met een 'echte' arduino (atmega) met een
esp8266 module er los bovenop. Nu kan ik geen gebruik meer maken van de
esp8266 library, maar zit met een wat gebrekkige wifi-library die me
niet toestaat een nameserver te definieeren.

Ik heb wel een voorbeeldje van die library waarin die UDP de tijd
binnenhaalt. Dat voorbeeld gebruikt een naam, "time.nist.gov" en dat
werkt uiteraard niet. Waarom ze in het voorbeeld dan een naam gebruiken,
terwijl de library geen nameserver kent begrijp ik niet.

Als ik de naam vervang door het IP nummer van time.nist.gov werkt het
wel, maar ik herinner me van voorige keer dat het gebruik van IP-nummers
bij ntp-servers een strikte no-no was.

Mijn vraag: mag je bij dit voorbeeld via UDP dan wel een IP-nummer
gebruiken, of leidt dat later toch weer tot problemen?

Paai