[linux] nog eens over ntp en nameservers

paai j.j.paijmans op gmail.com
Ma Apr 12 15:11:00 CEST 2021

On 12-04-2021 14:12, Paul Slootman wrote:
> Nou, je hebt een resolver op je esp8266 geknutseld. Een nameserver
> _geeft_ de antwoorden, de resolver _stelt_ ze.

> Ik zou niet weten waarom, zolang je zeker weet dat dat IP adres blijft
> werken. Dat geldt overal waar je een naam in kan vullen ipv. IP adres,
> denk bv. aan een mailserver; daar is NTP niet bijzonder in.
> Dat is met de adressen die je krijgt van een lookup van time.nist.gov
> niet zeker. Die van je provider (probeer eens ntp.provider.nl eens) zal
> een stuk zekerder zijn (maar nog steeds kunnen die veranderen.

> [...]

Ja, ik weet wat nameservers zijn. Maar Ik had uit de vorige ronde
overgehouden dat bij het opvragen van de tijd aan een ntp-server een
tussenstap plaatsvond, waarbij de ntp-server zelf weer naar een ip-adres
uit een pool verwees.