[linux] postfix en domeinnamen

Za Jul 10 19:26:14 CEST 2021

Aldus schreef paai op Sat, Jul 10, 2021 at 05:59:04PM +0200:
> [...]

$ telnet paijmans.net 25
Trying 84.29.2.182...

^C
$ telnet bommiebrand.com 25
Trying 84.29.2.182...

^C

Ik krijg inderdaad geen verbinding met uw mail server.

> Ze zeggen wel eens dat iedere zichzelf respecterende hacker ooit een
> sendmail server geconfigureerd moet hebben, maar dat alleen een idioot het
> twee keer doet...

Hint: een sendmail.cf file schrijven is moeilijk, een sendmail.mc file een
stuk makkelijker: het 'make' commando genereert dan de sendmail.cf file.

> Maar mijn eerste probleem is niet sendmail of postfix, maar de verwarring
> over de interne en externe host- en domein namen. 'bommiebrand.com' wijst
> naar mijn IP adres en ik kan er websites achter bouwen, maar nu nog email
> ontvangen...
>
> paai

In mijn vorige mailtje heb ik aangegeven hoe sendmail beslist dat een bepaald
domein 'intern' is en een bericht dus opvangt en opslaat in plaats van te
proberen het door te sturen.

Voor Postfix vond ik een aardige tutorial:

https://www.linuxbabe.com/mail-server/host-multiple-mail-domains-in-postfixadmin

Suc6,

Daniel

--

		How long it takes to reach your goal
		depends less on your speed than on your direction.