[linux] postfix en domeinnamen

Mike Jonkmans nllgg op jonkmans.nl
Za Jul 10 21:49:40 CEST 2021

On Sat, Jul 10, 2021 at 04:52:55PM +0200, paai wrote:
> heren,
Leer dit eens af, meneer.

> [...]
>
> Mijn locale netwerk heeft hostnamen als 'jantje', 'pietje enzovoorts. De
> postfix server zit op 'jantje'
>
> Ik heb een aantal externe domein namen, zoals 'paijmans.net' en
> 'bommiebrand.com' die allemaal vanuit het internet naar die server wijzen en
> ik wil een emailadres maken voor 'paai op bommiebrand.com'
>
> Wat moet ik nu invullen voor myhostname (wat natuurlijk een paijmans.local
> naam is) en voor mydomain (bommiebrand.com)?
>
> Ik heb het onderstaande, maar voorlopig komt er geen mail van buiten naar
> binnen of omgekeerd. Natuurlijk kan het ook ergens ander aan liggen.)

Je zit bij Ziggo, die stonden alleen uitgaande mail via hun smtp server toe.
Als dat niet meer zo is, dan is de relayhost niet nodig.

Probeer eens:

myhostname = mail.bommiebrand.com
mydomain = bommiebrand.com
myorigin = bommiebrand.com
inet_interfaces = all
inet_protocols = ipv4
proxy_interfaces = 84.29.2.182
mydestination = $myhostname, localhost.$mydomain, localhost, $mydomain
mynetworks = 192.168.0.0/16, 127.0.0.0/8
smtpd_recipient_restrictions
    = permit_mynetworks
    , reject_unauth_destination
# relayhost = [smtp.ziggo.nl]
masquerade_domains = $mydomain
masquerade_classes = envelope_sender, envelope_recipient, header_sender, header_recipient

Waarbij ik mail.bommiebrand.com gebruik als generieke naam voor de mailserver.
Dat migreert makkelijker.

Wel even toevoegen in je hosts file (of iets dergelijks):
192.168.178.25 mail.bommiebrand.com

De hosts file distribueer je met rsync, of puppet ofzo.
Dat is minder foutgevoelig. Anders is het DNS down dus mail down.

Als dit werkt voor bommiebrand.com, kun je misschien uitvinden hoe je
andere domainnamen kunt toevoegen.

Groetjes, Mike

--
Verzonden vanaf Linux.