[linux] postfix en domeinnamen

paai j.j.paijmans op gmail.com
Zo Jul 11 11:56:31 CEST 2021

On 11-07-2021 09:34, paai wrote:

> Dank je wel. De main.cf die je hebt aangereikt maakt geen verschil:
> binnen de host zelf kan ik emailen, de buitenwereld zit op slot.
>
> En tot mijn verbazing is /var/log/mail.err sinds vannacht om 0:08 op
> nul bytes gezet. Om die tijd liep er geen crontab taak, dat heb ik
> gecheckt.

Omdat ik met 'mailsend_go' wel emails kan versturen vanaf deze host, de
volgende truc geprobeerd

Aan main.cf toegevoegd:

relayhost = smtp.gmail.com:465

smtp_sasl_auth_enable = yes
smtp_sasl_password_maps = hash:/etc/postfix/sasl_passwd
smtp_tls_wrappermode = yes
smtp_tls_security_level = encrypt
smtp_sasl_security_options = noanonymous

En ziedaar: het mailen naar buiten werkt nu via gmail.  Daar moet ik nog
wel wat aan prutsen om een ander returnadres af te dwingen, maar dat is
van later zorg.

Blijft over het emailen naar binnen, wat het oorspronkelijke doel van de
feestelijkheden was...