[linux] Wat is er mis bij upgrade?

Mike Jonkmans nllgg op jonkmans.nl
Do Jun 17 10:20:16 CEST 2021

On Thu, Jun 17, 2021 at 09:40:03AM +0200, Julien Michielsen wrote:
> sudo apt-get upgrade
>
> Bij het uitvoren daarvan krijg ik de volgende foutmelding:
> Ophalen:2 https://packages.ubuntu.com focal InRelease
> Fout:2 https://packages.ubuntu.com focal InRelease
> Undetermined Error [IP: 91.189.94.37 443]
> Pakketlijsten worden ingelezen... Klaar
> W: Ophalen van http://packages.ubuntu.com/dists/focal/InRelease is mislukt Undetermined Error [IP: 91.189.94.37 443]
> W: Ophalen van sommige indexbestanden is mislukt. Deze zijn of genegeerd, of er zijn oudere versies van gebruikt.

Dit kan gebeuren als de server niet bereikbaar of down is.
Het is meestal tijdelijk.

> Ik heb (denk ik) mijn firewall verteld dat dit verkeer toegestaan is met het commando
> sudo ufw allow from 91.189.94.37.
> Heb ook nog een keer geprobeerd met de 443 uit de foutmelding erachteraan, maar dat werd niet geaccepteerd
> (wrong number of arguments)

Ik heb geen ervaring met ufw (schrijf liever mijn eigen firewall).
Maar ik denk dat het niet nodig is.
Ik vermoed dat je nu allerlei verkeer toelaat van de server naar jou machine.
Dus van dat ip adres kan nu b.v. een website op jouw machine geopend worden.

In het algemeen mag je verwachten van een firewall dat het verkeer wat jouw
machine initieert, toegestaan is. En ook het antwoord van de server.
Anders zou je elke website die je bezoekt in de firewall moeten zetten.

> Iemand die weet wat hier aan de hand is? (en of het ernstig is, of "iets dat erbij hoort"?
>
> Dank,
> Julien

Groetjes, Mike

--