[linux] welke GPU?

Paul Slootman paul+nospam op wurtel.net
Zo Nov 14 15:40:52 CET 2021

Mijn 30 inch Dell monitor gaat niet meer aan. Nu is die 16 jaar oud, dus
die heeft z'n geld wel opgebracht. (Is nog een CCFL backlight, duurde
ook steeds langer tot ie volle helderheid bereikt had, en verbruikte
160W).

Zoekend naar een vervanger (ik heb nu een 24 inch staan maar da's wel
afkicken ;-) zie dat een beetje leuk scherm een resolutie heeft van
3840x2160. De Dell was 2560x1600; helaas was dat ook het limiet van mijn
huidige desktop pc (ook al 10 jaar oud), die redt met de integrated GPU
van Intel niet hoger. Er zal dus een ander GPU moeten komen.

Ik heb begrepen dat de Nvidia grafische kaarten niet zo best door de
opensource drivers ondersteund worden. Echter de AMD kaarten zijn
unobtanium, zo heeft Azerty 2 modellen, eentje van 949,- en eentje van
2099,-. Dat doen we maar niet...

De Nvidia kaarten zijn een stuk beter leverbaar, maar gaat dat gedoe
opleveren met de drivers?

Alternatief is dan maar een nieuw moederbord nemen met een Ryzen met
integrated GPU; een keertje de pc verversen is ook wel een keertje goed.

Paul