[linux] bonding mobile connections

Paul de Vries paul.de.vries op xs4all.nl
Zo Nov 21 13:12:54 CET 2021

het gaat vooral om het uitzenden van bijeenkomsten via zoom & friends.

> On 2021-11-19, at 18:54:18, Geert-Jan <gj op wyna.nl> wrote:
>
> Hoi,
>
> De functie waar je naar zou kunnen kijken is 'multipath TCP'. Daar moet
> je idd aan twee kanten van de verbindingen wat voor inrichten. Kan wel ,
> is niet heel eenvoudig. Voordeel van zelf doen is wel dat je ook
> meerdere mobile netwerken kunt combineren.  Voor je er tijd in gaat
> steken eerst eens wat speed testjes doen op het mobile netwerk. En denk
> [...]

adsl ter plekke is 20 Mbps download en 2 Mbmps upload, mobieltje met t-mobile onbeperkte data is 160 Mbps download en 20 Mbps upload. met 2 van die mobieltjes ben ik tevreden.

> ipv zelf doen kun je ook naar een kant en klaar product kijken, zowel
> KPN als T-Mobile hebben (halve) oplossingen voor buiten gebieden:
> https://slimster.nl/internet/internet-buitengebied/ <https://slimster.nl/internet/internet-buitengebied/>

voor vakanties heb ik van xs4all een mobiele wifi router maar die is uiteraard niet sneller dan een enkele mobiel.

via slimster zie ik voor zowel kan als t-mobile alleen adsl aangeboden op het adres en dat is dus te traag.
zoekend bij t-mobile vind ik ‘4g voor thuis extra snel’ met 100/10 en dat is dus maar de helft van 4g mobiel. merkwaardig.