[linux] Vragen over aanschaf van nieuwe computer voor Linux

Marc van der Sluys nllgg op vanderSluys.nl
Za Nov 27 07:16:28 CET 2021

Hallo Piet Hendriks,

Ik kan vertellen wat ik zou doen, en een opzetje geven voor hoe dat mogelijk vertaalt naar uw situatie, maar het definitieve uitknobbelen moet u natuurlijk zelf doen.

Ik ben zelf fan van de ThinkPad T-serie, en beperk me dus bij het uitzoeken van een nieuwe laptop tot die hoek.  Ze zijn degelijk en dan heb ik het meeste al uitgesloten.  U heeft vergelijkbare ervaring met ThinkPad R en Asus, dus ik zou daar kijken.

Ten tweede gebruikt u graag Ubuntu en klinkt het niet alsof u daarnaast zeer zware programma's draait.  Ik ben het met Daniel von Asmuth eens dat het een goed idee is een nieuwere (ik zou zeggen de nieuwste) versie van Ubuntu te gaan gebruiken, dan kunt u weer een tijdje vooruit.  Een mogelijke strategie is dus de minimumeisen op te zoeken van de laatste versie van Ubuntu en te zorgen dat uw nieuwe laptop daaraan voldoet.

Ten slotte heb ik een aantal jaar geleden bedacht dat ik als Linuxgebruiker nooit meer een nieuwe laptop hoef te kopen.  De redenering is als volgt.  Op mijn (toenmalige) werk kreeg iedereen een (nieuwe) laptop met Windows, waar ik niets mee kon.  Mijn oude ThinkPad met Linux leverde prestaties die vergelijkbaar waren met die van nieuwe laptops met Windows.  Blijkbaar is het GNU/Linux-besturingssysteem (ik gebruik Gentoo) zoveel lichter dan Windows dat als een laptop na 3-4 jaar is afgeschreven voor gebruik met Windows, het nog prima een aantal jaar kan werken onder Linux.  Drie jaar geleden begon mijn destijds acht jaar oude ThinkPad kuren te vertonen (soms moeite met ontwaken, iedere paar weken rebooten, etc.).  Ik vond een sjofel uitziend zaakje bij ons in de stad (Nijmegen) dat opgelapte computers verkocht (opgelaptop?).  Ik heb toen een circa vier-jaar-oude ThinkPad gekocht (voor €300), elders een nieuwe (grotere) SSD (€150) gekocht en die door de heren meteen laten inbouwen.  Het ding werkt nog prima, en ik typ er nu mijn email op.  Mijn conclusie was dat ik voor circa €500 per vier jaar altijd een prima laptop kan hebben.  Nieuw zou het ding (vier jaar eerder) circa €2000 hebben gekost.

(Het ding bleek wel wat te brommen, waar ik gevoelig voor ben.  Ik ben na een paar dagen teruggegaan, mij werd aangeboden mijn geld terug te krijgen, maar ik wilde het ding, zij bleken nog een koeling te hebben liggen die ze ter plekke hebben ingebouwd en daarna was het probleem verholpen.  Zo zie je maar dat mijn eerste vooroordeel gebaseerd op het uiterlijk van het zaakje volledig onterecht was; de heren waren betrouwbaar en verstonden hun vak.)

Lang verhaal, maar mijn boodschap is dat als je niet altijd de laatste, meest flitsende computer nodig hebt, je een hoop geld kunt besparen en ook nog eens meer circulair bezig kunt zijn.

Met vriendelijke groet,

Marc van der Sluys.