[linux] Opzettelijk afknijpen internet?

paai j.j.paijmans op gmail.com
Wo Sep 1 10:17:26 CEST 2021

Mijn dochter en partner zijn een nieuw huis aan het zoeken en komen bij
de beschikbare woningen (in Wales) allerlei internetsnelheden tegen.

Nu willen ze weten of een 30 Mbps verbinding voor haar werkbaar is. Ze
zijn toevallig een paar dagen in Nederland en ze vroeg me of ik het
internet bij ons thuis niet een tijdje kon 'afknijpen' tot hooguit 30
Mbps,  zodat ze konden kijken hoe dat ging als ze allebei tegelijk 'los'
zouden gaan op Zoom en tegelijk grote databestanden heen en weer zouden
sturen. O ja, ze is een Linux-adept en niet benauwd bash te hacken enzo.

Is dat mogelijk?

De Ziggo speed test vertelt me dat (a) de snelheid naar een bekabelde PC
60 Mbps is en (b) de snelheid naar een Wifi laptop 10 Mbps. Maar hoe
zich dat vertaalt naar de prestaties bij een 30 Mbps verbinding? Geen idee.

Paai