[linux] wat doen al die vreemde hosts in de lijst van iftop

paai j.j.paijmans op gmail.com
Zo Sep 19 09:01:35 CEST 2021

Goedemorgen,

een week of twee geleden maakte ik via deze lijst kennis met iftop, een
tooltje wat laat zien welke hosts hoeveel informatie aanbieden of
weghalen van mijn server. Nu heb ik dat een tijdje aangekeken en ik
vraag me af wie al die vreemde snuiters zijn die aan de voordeur
rammelen. Ik neem aan dat de meesten gewoon inbraakpogingen zijn die na
een paar herhalingen door fail2ban worden weggehouden, maar met sommige
hosts is toch meer verkeer. Min of meer legitiem, zoals spiders? Of kan
ik zo ook echt ongewenst verkeer op het spoor komen?

Het zou leuk zijn als ik een linkje kreeg waar ik meer te weten kon
komen over de interpretatie van iftop.

paai