[linux] Algemeen

Daniel C. von Asmuth asmuth op vonasmuth.nl
Ma Feb 7 10:56:53 CET 2022

Aldus schreef Debeuf Walter via Linux op Sun, Feb 06, 2022 at 03:28:12PM +0100:
> Hallo Linuxgebruikers !
>
> Ik ben een beginnende gebruiker van Linux Ubuntu 20.04 en zou graag wat
> communiceren via e-mail met 'hard die-gebruikers' die het klappen van de
> zweep al lang onder controle hebben. Ik heb nu pas de 'terminal' ontdekt,
> een reusachtig systeem, maar overweldigend, verwarrend, maar niettemin ook
> boeiend. Mijn bedoeling is door 'vallen en opstaan' met dit 'item'
> langzamerhand vlot te kunnen werken. Maar waarmee moet ik beginnen ? En hoe
> kom ik hiermee op het net en in contact met andere linuxgebruikers ? Het
> [...]

Tja, ik heb ooit ook eens zoiets geschreven:

https://tldp.org/pub/Linux/docs/HOWTO/translations/nl/onehtml/Unix-Shell-Script-HOWTO-NL.html

Merk op dat The Linux Documentation Project een link naar het boek van
Paijmans op doc.nllgg.nl heeft die al lang gebroken is....

Nu is Shell scripting met Bash niet precies iets voor beginners - tijdens
mijn informatica colleges werd het studenten ook afgeraden.

Laten we dus eens beginnen met de vraag wat uw kennis van computers in
het algemeen en Unix in het bijzonder is en wat u precies wilt. Een optie
zijn de LPI cursussen. Voor iemand die systeembeheerder wil worden een
aanrader. Een informatica studie op HBO of WO niveau is beter.

Computers gebruiken is geen kwestie van 'vallen en opstaan', meer van
de theorie begrijpen en toepassen.

De HCC heeft meer ervaring met beginners zonder enige computerervaring dan
de NLLGG, maar dan moet je juist niet bij de Open Source Interessegroep zijn.

De leden van de NLLGG zijn erg versnipperd. Een aantal zit op het nieuwe
"SLIM" chat platform, een aantal nog op IRC, de Matrix; Of de groepen op
Facebook en LinkedIn nog bestaan, weet ik niet.

Er is ook een groep van Nederlandstalige Ubuntu gebruikers actief.

U krijgt respons, maar niet altijd wat u hoopt.

Deze mailing lijst is meer voor concrete technische problemen.

Met afstandelijke groet,

Daniel von Asmuth

--

		How long it takes to reach your goal
		depends less on your speed than on your direction.