[linux] MBO lessen Linux

Geert-Jan gj op wyna.nl
Vr Feb 11 13:59:25 CET 2022

Tof dat hier in het onderwijs meer aandacht voor komt! Wel wat lastig om
feedback op te geven want ik ken de opleiding en de rest van het
curriculum niet.

Wat staat er in periode 1 t/m 6?
In periode 9 zie ik DNS, DHCP en Firewall staan, eigenlijk 3 netwerk
onderwerpen. Onder netwerken zou ik ook de volgende onderwerpen
verwachten, (of worden die al in andere vakken behandeld?)

Netwerken:
     - OSI-Model en 4-laags TCP/IP model
     - IPv4 en IPv6, subnetting en routering
     - TCP vs UDP
     - Bridging, VLANs en tunneling
     - Encryptie & hashing
     - CDN's, anycast, multicast, loadbalancing, proxies

Verder hoop ik dat:
- bij Docker ook wat aandacht voor VM's/hypervisors langs komt zodat het
verschil tussen containerisatie en virtualisatie duidelijk wordt.
- bij DHCP ook aandacht voor IPv6 ND en SLAAC.

Of heb ik er nu een heel schooljaar bij verzonnen? ;-)

Succes!

Geert-Jan