[linux] Printer doet het ineens niet meer...

joop gerritse jjge op xs4all.nl
Di Feb 15 14:16:11 CET 2022

Hij is niet defect, hoor... het is duidelijk iets in de software. Iets
met permissies.

En tot voor een paar dagen werkte hij ook nog. zo van de ene dag op de
andere is hij gestopt.

Zal trouwens best mijn eigen schuld zijn, ik ben nog steeds bezig met
herstel van een lange uitvalsperiode....

Ik kan printcommando's  ingeven, bijvoorbeeld "print testpagina".

Dan zie ik een paar berichten verschijnen, als laatste:

"Idle - Unable to open print file: Permission denied

en dan gaat de printer weer in rusttoestand. Het bericht staat nu in de
wachtrjj-- forever.

Ik heb dus duidelijk geen toegangsrechten tot mijn printer. Helaas is
dat alles wat ik zo kan vaststellen, want de informatievoorziening is
bij dit soort programma's minmaal (altijd nog beter dan M$, natuurlijk).
Ik heb de volgende rechten:

joop op joop-GA-78LMT-S2P:~$ groups
joop adm cdrom sudo dip plugdev lpadmin sambashare
joop op joop-GA-78LMT-S2P:~$ ^C

lpadmin zit er dus bij; dat zou toch voldoende moeten zijn.

Ik zit dus nu even vast-- heeft iemand nog een suggestie?