[linux] veranderen van home directory (was : fetchmail...)

Derry cl3m0t op gmail.com
Vr Jan 21 00:29:55 CET 2022

On 20-01-2022 19:24, Paul Slootman wrote:

> Voordat je allerlei dingen gaat doen:
>
> - Wat staat er nu in /home - Wat staat er nu in /home/fre
>
> Dus:
>
> ls -la /home ls -la /home/fre
>
> En wat is volgens het systeem jouw home directory? Die staat in
> /etc/passwd (waar alle gebruikers in gedefinieerd zijn):
>
> grep ^fre: /etc/passwd Je home directory is dan de op een na laatste
> veld (gescheiden door ':' ) dus wat er voor :/bin/bash (vermoedelijk)
> staat.

$echo ~
geeft de home directory van de huidige gebruiker. Achter de tilde kan je
eventueel een gebruikersnaam plaatsen e.g. $echo ~root als root bestaat.

> Als dat inderdaad /home/fre is, dan kun je dingen simpel
> verplaatsen/ Als er geen dubbele dingen zijn, dan zou je kunnen
> doen:
>
> cd /home mv * fre  (je krijgt wel een foutmelding dat ie "fre" niet
> naar "fre" kan verplaatsen). mv .??* fre (dit verplaatst dingen zoals
> .muttrc, maar laat . en .. met rust omdat de namen minimaal ., dan 2
> tekens of meer moeten zijn.)

Je kan met usermod de home directory van een gebruiker en de inhoud van
zijn oude home directory verplaatsen naar de niuewe. Met het volgende
commando krijgt gebruiker "fre" een nieuwe home directory /home/fre en
wordt de inhoud van zijn oude home directory naar de nieuwe verplaatst.

$sudo usermod -d -m /home/fre fre

Zie a.u.b. ook man usermod, vooral de opmerking bij de -m optie!

> Paul

Groet,
Derry