[linux] mailsend-go stopt ploteslin

paai j.j.paijmans op gmail.com
Vr Jun 10 16:21:58 CEST 2022

On 10-06-2022 13:53, Fré van Limpt via Linux wrote:

> ...maar dit vormt geen excuus voor defaitisme

Is geen defaitisme maar werkelijkheidszin. De dingen worden immers nooit
zo goed als je hoopt, maar gelukkig ook niet zo slecht als je vreest.

> ...bespeur ik hier ironie?

Ironie is afgeleid van het griekse woord voor vragen. Heb ik al vragen
gesteld?

> Techno-dictatuur heeft te maken met macht, afhankelijkheid,
> monopolievorming, uitbuiting, uitputting van natuurlijke hulpbronnen
> enz.
> Ik denk dat het de moeite waard is wanneer we ons op zijn minst
> afvragen of we daarmee de wereld nog verder naar de ratsmodee moeten
> helpen...

Zie boven. De ratsmodee wordt doorgaans niet zo heet gegeten als hij
wordt opgediend. Ik bespeur bij jou een eigenschap die ik in een ander
verband fanatisme zou noemen en zoals gezegd: dat maakt (ook) meer kapot
dan je lief is.

Eind negentiger jaren waren we op de universiteit allemaal heel dol op
user modeling, en hoe je de eigenschappen van gebruikers kon weergeven
om ze te helpen betere keuzes te maken.

Een ding is zeker: we waren niet op jacht naar "macht, afhankelijkheid,
monopolievorming, uitbuiting, uitputting van natuurlijke hulpbronnen enz."

Maar als ik nu zie wat Google en de andere grote jongens ervan hebben
gemaakt vraag ik me wel eens af of ik me zou moeten schamen voor het
onderzoek wat we toen zo enthousiast deden.

Mmmm. Bij nader inzien toch maar niet.

--
Dr Hans Paijmans
Houwenberg 2A