[linux] emigreren naar Duitsland

joop gerritse jjge op posteo.de
Wo Jun 22 09:48:35 CEST 2022

On 22.06.2022 09:08, paai via Linux wrote:
> Hallo,
>
> mijn vrouw en ik verhuizen over anderhalve maand naar Duitsland
> (omgeving Minden, NRW). Nu weet ik dat hier een of meer mensen zijn
> die in Duitsland wonen. Zouden die me (ons) meer kunnen vertellen over
> de digitale do's en don'ts van het Duitse internet en de Duitse
> Linux-scene?
>
> Dankeschoen.
>
> Paai

Welkom in Duitsland. Wij wonen hier al twintig jaar, en het bevalt ons
nog steeds uitstekend.

Tja, Duitsland is wat groter dan Nederland (duh). De telefoonnummers
zijn langer. De postcodes zijn korter. Wij wonen niet zover over de
grens, maar wel in NRW.
Een Duits internet is er niet, vziw. Wel Duitse toetsenborden (daar
zitten van die rare beesten op als üäöß). Je kunt ook transcriberen,
maar dat gaat gauw vervelen...
Een Duitse Linux-scene is er bij mijn weten ook niet, maar daar kan ik
me in vergissen. Er zit hier op zijn minst e1n andere emigre, die zal
zich nog wel melden, denk ik.
Als je nu bij xs4all zit zul je ontdekken dat KPN weigert om het
buitenland te erkennen. Je zult dus naar een Duits postadres moeten
uitwijken, of je moet trucs gaan bedenken om je briefpost in NL
doorgestuurd te krijgen. Die zijn er overigens wel...
Bij de nllgg zul je je opnieuw moeten aanmelden als je emailadres
verandert.  Aan je huidige email te zien heb je daar voorlopig geen last
van...

Tja, en verder...  je woont al in Brabant, dacht ik, dus sociaal zal er
niet zoveel veranderen, hoewel ik niet precies weet hoe groot Minden is,
ik dacht ongeveer 80k inwoners... of ze daar carnaval hebben, weet ik
niet.
Je auto moet geimporteerd worden en opnieuw gekeurd.

Het is ons, alles bij elkaar. wel meegevallen...