[linux] Email binnenkamers houden

Daniel C. von Asmuth asmuth op vonasmuth.nl
Zo mei 22 21:50:29 CEST 2022

Aldus schreef Geert Stappers via Linux op Sun, May 22, 2022 at 06:50:09PM +0200:

> Hoi,
>
> In huis heb ik meerdere Linux computers.
>
> Op eentje er van komt de e-mail binnen. Die server heet "alpaca".
> Vanaf alpaca verstuur ik ook e-mail. Omdat KPN dat niet goed vindt,
> is op alpaca als "smarthost" de server hop.stappers.nl ingesteld.
> Dat gaat goed, bewijs is dat jullie deze e-mai krijgen.  8^)
>
> Nu had ik graag van alpaca een e-mail naar een andere Linux computer in
> huis verstuurt.  E-mail gaat echter meteen naar smarthost VPS hop.stappers.nl
> toe. En "hop" heeft geen weet van die computer die hier in huis staat.

> [...]

Helaas heb ik geen ervaring met Postfix. Wat je kunt doen is al je
hosts in huis opnemen in een gemeenschappelijk domein (dat voor de
rest van de wereld verborgen mag blijven). Dan je server Alpaca zo
instellen dat die berichten in het eigen domein zelf rondstuurt
en de rest naar de mail hub (eh, hop.stappers.nl).

Suc6,

Daniel

--

		How long it takes to reach your goal
		depends less on your speed than on your direction.