[linux] escape codes, terminal stuurcodes, verwijderen uit bestand

Daniel C. von Asmuth asmuth op vonasmuth.nl
Vr Dec 15 20:55:17 CET 2023

Aldus schreef Geert Stappers via Linux op Fri, Dec 15, 2023 at 07:09:09PM +0100:
> Hoi,
>

> Met welke tool haal jij terminal stuurcodes uit bestanden?
>

> Uitdaging die ik heb, is een programma dat output genereert
> met "Stuurcode kleur groen aan" tekst "Stuurcode kleur groen uit"
> en weer tekst.
>

> Groeten
> Geert Stappers

Beste Geert,

Ik ben bang dat de vraag niet helemaal duidelijk is geformuleerd.

Je kunt tools als grep  gebruiken om tekens te filteren, maar om een
een binair programma nou met Vim te lijf te gaan.....

Die stuurcodes hangen natuurlijk af van het model terminal dat de gebruiker
gebruikt. Voor dat laatste, gebruik: echo $TERM

Vanuit een shell script gebruik je om de voorgrond groen te kleuren:
$ tput setaf 2
En om terug te gaan naar de default:
$ tput setaf 0

Voor meer informatie:
$ info terminfo

Je kunt die output van tput natuurlijk omleiden naar een bestand om de
geproduceerde codes te zien.

Hasta la pasta,

Daniel

--

		How long it takes to reach your goal
		depends less on your speed than on your direction.