[linux] Kennismaken: WJ Bijl

WJ Bijl wjbijl op eclypse.nl
Za Mrt 11 18:00:35 CET 2023

Hallo, Ik ben Willem Bijl. Ik ben 72 jaar en al een paar jaartjes met pensioen. Toen ik met pensioen ging kreeg ik eindelijk tijd om mij in Linux te verdiepen en Ik heb toen Windows aan de wilgen gehangen. Ik ben volledig overgestapt, na een tijdje "dual boot" gewerkt te hebben. De reden: Windows begon zich te gedragen zoals Google en facebook: "wij willen alles over je weten omwille van ons (commerciele) belang." Dat is ook de reden waarom ik onlangs een fairphone (4) heb aangeschaft, waar ik E-os op heb geinstalleerd.
Met deze telefoon ben ik dik tevreden en Ik gebruik Signal als chatapp. Ik ben net begonnen met Mastodon te verkennen. Meer sociale media gebruik ik niet.
Ik kwam de NLLGG op het spoor door Het Linux Magazine en ik vind het jammer dat dit nu pas is gebeurd. Ik had de NLLGG liever veel eerder leren kennen. Op internet is heel veel te vinden, maar een beetje hulp is bij mij soms wel nodig.
Dat brengt mij naar mijn eerste vraag:
Ik ben mantelzorger voor mijn vrouw en zij krijgt dagelijks hulp  van een zorgorganisatie, die bij ons aan ons appartement langs komt. Maar sommige medewerkers hebben de kwalijke gewoonte om onze buitendeur open te laten als zij aan het werk zijn. En dat gebeurt ook 's-nachts. Daardoor slaap ik slecht. En hoe vaak ik ook vraag om de deur te sluiten, de volgende keer is er weer een nieuwe ZZP-er die het weer open laat.
Wat ik nodig heb is een deurverklikker, een deursensor die, als de deur is opengegaan en daarna niet gesloten bijvoorbeeld na 20 seconden een seintje geeft bijvoorbeeld naar mijn telefoon of een lamp die aan gaat.
Ik heb gezocht op internet hoe ik dat zonder chinese of andere servers op het internet voor elkaar kan krijgen. Ik heb veel gevonden (bijvoorbeeld Tasmota) maar ik wordt er niet goed uit wijs. Daarvoor ben ik nog teveel een beginner met Linux en IOT.
Ter info nog: Ik heb een Synology DS 216+ll draaien en ik gebruik een Fritzbox 7490.Is er misschien iemand die mij een beetje op weg kan helpen?
Misschien een idee voor een nieuw raspberry-pi project?
Bij voorbaat hartelijk dank.Willem  Bijl.

--
De ontrafeling van ons geldstelsel: https://www.ftm.nl/waterwerk