[linux] Is commando "groupmems" een veligheidsrisico?

M.A. Perry maperry op zeelandnet.nl
Wo Okt 4 12:06:22 CEST 2023

Beste mensen,
Onverwacht en ongewenst kreeg ik "groupmems" in /usr/bin
op mijn desk-top (ArchLinux-LTS)geinstalleërd en, tegelijkertijd,
een nieuwe groep "groups" tot /etc/group toegevoegd. Ik weet
het niet waar zij vandaar gekomen zijn, maar rkhunter heeft hun
wel gevonden.
Nader inspectie van de permissies van "groupmems" toonde
aan dat de groep-execute (rwx) een "S" was. Vreemd.
groupmems kon ik nergens in de ARCH repo vinden.
Printer is van (/hp/) [dus hplip aanbord]. hplip-plugin heeft men
ook nodig maar dat moet je van AUR afhalen.

Dus mijn vraag: Is er iets mis hier?????

Graag reacties

H.gr.
Mike.