[linux] Foxtrotgps probeempje op OpenSUSE LEAP 15.5

Geert Stappers stappers op stappers.nl
Zo Feb 18 14:55:14 CET 2024

On Fri, Feb 16, 2024 at 05:26:53PM +0100, Fred Mobach via Linux wrote:
> [...]
} } } }  ./foxtrotgps
} } } }  error while loading shared libraries: libgps.so.23: cannot open shared object file: No such file or directory
} } } }  zoektocht
} } } }  wat gevonden

> Dat probeerde ik al met https://rpmfind.net/linux/rpm2html/search.php?query=gpsd[1].
> Daarop kreeg ik een scherm met de regel
>
> gpsd-3.17-bp153.1.24.x86_64.html[2]
> Service daemon for mediating access to a GPS
> OpenSuSE Leap 15.3 for x86_64
> gpsd-3.17-bp153.1.24.x86_64.rpm[3]
>
> Die bevat x86_64 maar niet OpenSUSE Leap 15.5 maar 15.3.
>
> Als ik dat rpm bestand met een wget ophaal en met een rpm -i installeer krijg ik nog
> steeds de foutmelding
> ./foxtrotgps: error while loading shared libraries: libgps.so.23: cannot open shared object
> [...]

Iets wat mijn inziens de moeite waard is om uit te proberen:

`ldd ./foxtrotgps` om een lijst van shared libraries te krijgen
die de applicatie nodig heeft. (Die output hier delen is een goed ding)

Ga naar de directory waar de meeste  .so, Shared Objects, volgens de
output van `ldd` staan.

Zoek in die directory naar `libgps.so.*`. Als die niet gevonden wordt,
dan houdt die mogelijk op. Ik verwacht dat er libgps.so.28.* of een
andere versie dan libgps.so.23 gevonden wordt. ( versie 23 is waar
omgevraagd wordt door de ./foxtrotgps ( details in de output van `ldd` ))

Nu de "noodreparatie":  Maak een symbolic link  libgps.so.23.n.m die
naar de gevonden libgps.so.28.nog.wat wijst.

We, wij die deze mailinglist volgen, lezen graag (op zijn minst lees ik
graag) hoe ver original poster met de noodreparatie is gekomen. Dat we
met een XY-probleem[4] te maken hebben, maakt even niet uit.

> Fred

Groeten
Geert Stappers

[1] https://rpmfind.net/linux/rpm2html/search.php?query=gpsd