[linux] inloggen op website

Paul Slootman paul+nospam op wurtel.net
Di Sep 17 09:58:57 CEST 2024

On Mon 16 Sep 2024, Dick Kampman via Linux wrote:

> Ik heb een website bij MijnDomein. Tot op recent kon ik html-bestanden versturen via sftp.
>
> Dat lukt niet meer. Ik krijg nu onder meer te horen, dat de hostkey kan zijn veranderd. Contact met MijnDomein levert me echter niet een nieuw passwd op. Men verwijst mij naar Plesk, waar ik dergelijke data zou kunnen vinden. Maar helaas ook dat lukt niet.
>
> MIJN VRAAG is in eerste instantie: is het mogelijk dat er problemen aan mijn Linux-kant zijn, die eerst opgelost moeten worden?, of kan ik volstaan met vragen om een nieuw password?

Als de hostkey veranderd is, dan is dat dus een waarschuwing dat de host
(dus aan de kant van de hoster!) een andere key heeft, wat meestal
betekent dat de host vervangen is, of eigenlijk: je praat niet tegen de
server dat je gewend bent.

Dit kan inhouden dat een boefje jouw verkeer omleidt naar zijn eigen
server in de hoop jouw login en wachtwoord te verkrijgen.
Het kan ook gewoon betekenen dat de server opnieuw geinstalleerd is
o.i.d.
Je hebt 2 mogelijkheden:
- je accepteert dat de hoster gewoon de server vervangen heeft ofzo, en
verwijdert de oude host key uit je lokale cache en logt gewoon in
- je gaat eerst de hoster vragen of de server inderdaad een nieuwe key
gekregen heeft. Hiervoor moet de helpdesk wel enige kennis hebben...

Bij de 1e optie, moet je dus in je eigen .ssh/known_hosts bestandje de
regel met de oude key verwijderen. Meestal zal ssh / sftp wel aangeven
op welke regel dat is. Daarna zal ie zeggen dat de host key onbekend is,
die moet je dan accepteren (zoals je ooit de 1e keer ook gedaan hebt).

Hostkey heeft dus NIKS te maken met JOUW wachtwoord ofzo.

Paul