<div dir="auto">Hallo,<div dir="auto">Omdat ik mezelf zomaar niet gewonnen geef heb ik nog een vraagje.</div><div dir="auto">Op de Asus windows 10 geinstalleerd en daarna men virtualbox Linux 8.3 iso geprobeerd. Installatie verliep foutloos. Daarna dualboot geprobeerd en dat lukte niet. Waarom in virtualbox wel en gewone installatie niet?</div><div dir="auto"><a href="http://M.vr.gr">M.vr.gr</a></div><div dir="auto">Leon.</div></div><br><div class="gmail_quote"><div dir="ltr">Op do 23 aug. 2018 15:23 schreef Daniel C. von Asmuth <<a href="mailto:asmuth@bakunin.xs4all.nl">asmuth@bakunin.xs4all.nl</a>>:<br></div><blockquote class="gmail_quote" style="margin:0 0 0 .8ex;border-left:1px #ccc solid;padding-left:1ex">Aldus schreef Leon van Geel op Thu, Aug 23, 2018 at 02:07:05PM +0200:<br>
> Volgens Anneke word Linux niet ondersteund<br>
<br>
Ik ken twee dames die Anneke heten, maar ik denk dat ze geen van beiden<br>
van Linux hebben gehoord. Dat Asustek geen Linux support levert, schreef <br>
ik in het vorige bericht al. <br>
<br>
Linux wordt wel degelijk ondersteund: onder andere door Linux<br>
International, de Free Software Foundation, de NLLGG en de HCC. <br>
Niet door ASUStek, maar dat schreef ik hieronder al. Het wordt<br>
ook ondersteund door Microsoft (voor het eigen personeel).<br>
<br>
De grote Linux distributeurs bieden ook support aan (allicht niet<br>
gratis). Ik heb goede ervaring met Red Hat support.<br>
<br>
Nu wordt het tijd om u te adviseren om geen Windows™ te gebruiken.<br>
Als professionele Linux support een beetje prijzig is voor u, <br>
dan is Microsoft support onbetaalbaar. Op zijn best levert Microsoft<br>
support aan Asustek. Levert Asustek support aan individuele burgers?? <br>
Zo ja, welke? <br>
<br>
De wet gaat ervan uit dat de koper van een laptop een soort contract <br>
heeft met de leverancier (Lees de algemene voorwaarden van de winkel)<br>
maar dat gaat niet veel verder dan een half jaar garantie op de<br>
hardware. Doorgaans hebt u bij software op vervanging van de tape,<br>
floppy discs of CD-ROM in het geval dat u beschadigde exemplaren ontving. <br>
Als de software niet deugt hebt u ongeveer evenveel garanties als een<br>
koper van een krant krijgt als daarin een drukfout of zelfs een<br>
onwaarheid in staat. Uw winkelier kan weinig anders doen dan uw laptop<br>
opsturen naar de importeur en in zeldzame gevallen zal de fabrikant <br>
de support van Microsoft Inc. inroepen en nog minder vaak zal Redmond<br>
met een patch komen. <br>
<br>
Wat de c't adviseert is om niet zelf patches en software updates van<br>
Intel of Microsoft te downloaden en te installeren, omdat die daarop <br>
geen garantie geven, terwijl je het kontrakt met de leverancier schendt<br>
door zelf me Windows te prutsen. <br>
<br>
Microsoft heeft aangekondigd te stoppen met de ondersteuning van<br>
Windows™, met uitzondering van de laatste drie edities of zo. Maar<br>
als u geluk hebt, krijgt u van sommige hardwarefabrikanten nog drivers<br>
voor Windows XP. <br>
<br>
Wat is dan de betekenis van 'support'? Dat komt er ongeveer op neer dat<br>
als u een Wintel PC hebt van 10 jaar of ouder, dat er maar weinig<br>
bedrijven te vinden zijn die tegen een normale prijs uw hardware zullen<br>
repareren en uw software zal zelden voor reparatie in aanmerking komen<br>
als u niet over de broncode beschikt. Waarschijnlijk heeft de Chinese<br>
regering inzage in de broncode van Windows gekregen om ze te kunnen<br>
controleren op achterdeurtjes. Het Duitse parlement heeft vragen gesteld<br>
over welke informatie van de gebruiker door Windows 10 naar Redmond<br>
wordt gestuurd. <br>
<br>
Ean daarom adviseren wij van de NLLGG allemaal verschillende Linux<br>
distro's - leve de keuzevrijheid - en dan die versie te nemen met<br>
de beste en langdurigste ondersteuning.<br>
<br>
Met vriendelijke groet,<br>
<br>
<br>
<br>
Daniel von Asmuth<br>
</blockquote></div>