<div dir="ltr"><div class="gmail_quote"><div dir="ltr" class="gmail_attr">Op wo 19 aug. 2020 om 17:20 schreef Daniel C. von Asmuth <<a href="mailto:asmuth@bakunin.xs4all.nl">asmuth@bakunin.xs4all.nl</a>>:<br></div><blockquote class="gmail_quote" style="margin:0px 0px 0px 0.8ex;border-left:1px solid rgb(204,204,204);padding-left:1ex">Aldus schreef <a href="mailto:harry.harmsen@gmail.com" target="_blank">harry.harmsen@gmail.com</a> op Wed, Aug 19, 2020 at 04:48:17PM +0200:<br>
> Al een tijd loop ik tegen het volgende aan:<br>
> als ik mijn desktop in de pauzestand zet en hem daar later weer uit opwek,<br>
> is heel vaak de internetverbinding (bedraad én wifi) niet werkend.<br>
<br>
Ik heb iets dergelijks: als ik mijn laptop wakker maak uit de suspend modus<br>
blijkt mijn WiFi Access Point het apparaat te hebben uitgelogd en moet ik het<br>
opnieuw inloggen. Dat geldt echter niet voor Ethernet.<br>
<br>
We vragen ons dus af wat er dan 'niet meer werkt'. Is het een kwestie interfaces<br>
waarvan de DPCP lease verlopen is? Is het een driver issue? <br>
<br>
> Meestal helpt het dan om het modem even uit te schakelen en na ongeveer 10<br>
> seconden weer aan te zetten (met de powerknop). Soms helpt ook dat niet, en<br>
> helpt het wel om de resetknop van het modem te gebruiken. En soms helpt ook<br>
> dat niet en moet echt de stekker er een poosje uit of moet ik de computer<br>
> opnieuw opstarten.<br>
<br>
Dat is toch merkwaardig. Voor zover ik weet is dat modem geen onderdeel van<br>
uw desktop en zou dus geen last moeten hebben van issues van Linux.<br>
<br>
> Al gezocht op internet. Daardoor begrijp ik dat meer mensen er last van<br>
> hebben.<br>
> Deze oplossing geprobeerd<br>
> <<a href="http://www.techlw.com/2013/01/fix-network-after-resume-from-suspend.html" rel="noreferrer" target="_blank">http://www.techlw.com/2013/01/fix-network-after-resume-from-suspend.html</a>>,<br>
> maar dat helpt niet.<br>
> <br>
> Zowel met mijn desktop met Linux Mint 17.3 als met mijn desktop met Linux<br>
> Mint 20 heb ik er last van. Internet heb ik via de telefoonlijn bij<br>
> Telfort, modem is Experia Box v8.<br>
> <br>
> Heeft er iemand enig idee hoe dit op te lossen?<br>
<br>
Ik ben benieuws wat het probleem precies is.<br>
<br></blockquote><div><br></div><div>Daniël, je bent weer lekker bezig met je moeilijke vragen het probleem te preciseren.</div><div>Daardoor help je me wel weer met verder nadenken, al blijf ik je vragen moeilijk vinden:</div><div>"Is het een kwestie interfaces waarvan de DPCP lease verlopen is?"</div><div>Dat is geen vraag waar ik eenvoudige computergebruiker direct iets mee kan.</div><div><br></div><div>Met je opmerking "modem geen onderdeel van uw desktop" (je mag me tutoyeren, hoor) scherp je mijn nadenken wel aan.</div><div>Het kan inderdaad de vraag zijn of het aan het modem ligt of aan Linux.</div><div>Pauzeren/suspend is een Linux-ding, internetverbinding is een modem-ding (al denk ik dat Linux ook wel iets te maken heeft met netwerk?)</div><div><br></div><div>'Wat het probleem precies is", tja, als ik dat zou weten zou ik misschien ook een oplossing kunnen vinden?</div><div>In mijn eerste mail heb ik geprobeerd zo duidelijk mogelijk mijn probleem te schetsen: na het in de pauzestand zetten van mijn computer en het daaruit weer opwekken heb ik geen internetverbinding.</div><div>Het lijkt er overigens op dat er wel netwerkverbinding is, want de VPN lijkt het wel te doen.</div><div><br></div><div>Groet, <br></div><div>Harry</div><div><br></div></div></div>