[linux] Re: Bluetooth

Aart Koelewijn aart op mtack.xs4all.nl
Vr Apr 1 19:45:29 CEST 2005

Op vr, 01-04-2005 te 15:22 +0200, schreef R de Smaele:
> wie kan mij helpen met een inbelverbinding te opzetten.
> Bluetooth verbinding tussen mobiel en laptop lukt.
> maar in bellen naar kpn met kppp krijg ik niet voor elkaar zoals beschreven,
> in de howto van Marcel Nijenhof.
> Ik draai Fedora 3 en het gaat mis vaf het het rfcomm gedeelte

Ik weet niet wat je bedoelt met het gaat mis vanaf het rfcomm gedeelte,
geef daar eens wat meer informatie over.

Ik neem verder aan dat je een GPRS/UMTS verbinding probeert op te
zetten. Daarvoor moet je eerst de GPRS/UMTS verbinding op je telefoon
werkend hebben. Voor het opzetten van de verbinding gebruik ik dan het
commando:
$ /usr/sbin/pppd call vodafone

(mijn provider is Vodafone)

in /etc/ppp/peers/vodafone staan de volgende belangrijkste punten:

modem crts defaultroute
connect '/usr/bin/chat -v TIMEOUT 90 ABORT BUSY ABORT ERROR ABORT "NO
CARRIER" "" AT OK-AT-OK ATZ OK ATD*99***1# CONNECT'
# Het schijnt zo te zijn dat je afhankelijk van de telefoon wellicht een
# ander nummer moet kiezen, b.v. in plaats van *99***1# misschien *99#
# ik heb de zelfde configuratie getest met de telefoon van een vriend
# die bij kpn zit. Daar werkte het ook, het zelfde nummer. Dat is dus
# vermoedelijk niet afhankelijk van de provider, wel van de telefoon
# getest met Nokia 6160i en Nokia 6100
noauth
noipdefault
ipcp-accept-local
ipcp-accept-remote
usepeerdns
defaultroute
/dev/ircomm
# ik werk met Irda, zal bij jou een ander device moeten zijn
# ik weet niets van Bleu Tooth, dus ook niet welk device je daar moet
# hebben
115200
connect delay 10
mtu 1500
mru 1500
debug
kdebug 1

Met deze configuratie zou je tenminste een foutmelding moeten krijgen
die voldoende informatie geeft om verder te kunnen.

Verder gebruik ik dat soort verhullende tooltjes als kppp nooit maar
geef er de voorkeur aan de betreffende configuratie bestanden
rechtstreeks te editen. Als die tooltjes werken is het mooi meegenomen,
als ze niet werken hang je omdat je eigenlijk geen idee hebt waar je mee
bezig bent. Bij Linux heb je gelukkig nog de mogelijkheid die dingen te
negeren en de zaken zelf in de hand te nemen.

--
Groeten,
Aart